O projekcie dowiedz się więcej o projekcie
Termin realizacji projektu: 01.01.2024r.-30.06.2025r.
Cel główny
Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności wysokiej jakości włączającego kształcenia na obszarze Województwa Lubelskiego poprzez realizację szkoleń w zakresie kompetencji cyfrowych
i z przedsiębiorczości i tym samym wzrost szans edukacyjno- zawodowych u 152 uczniów (84K, 68M) mieszkających/ uczących się na terenie Województwa Lubelskiego, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej, do 30.06.2025r.
Grupa docelowa
Grupę docelową projektu stanowi 168 uczniów (92 kobiety i 76 mężczyzn) ze szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących mieszkających lub uczących się w województwie lubelskim, z gmin zagrożonych trwałą marginalizacją lub miast średnich tracących funkcje społeczno- gospodarcze (zgodnie z załącznikami nr 10 i 11 do Regulaminu wyboru projektów), znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno- ekonomicznej.
[*Ze wsparcia w ramach projektu wyłączone są osoby kształcące się w szkołach podstawowych dla dorosłych oraz w liceach dla dorosłych].
Załącznik nr 10 do Regulaminu wyboru projektów- imienna lista gmin zagrożonych trwałą marginalizacją
Definicja ucznia znajdującego się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej
Uczniowie znajdujący się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej –spełniający co najmniej jedną z następujących przesłanek:
- Posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 100, z późn. zm.);
- Posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną wydane na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082, z późn. zm.);
- Pochodzenie ucznia z rodziny wielodzietnej, tj. mającej na utrzymaniu troje lub więcej dzieci:
−w wieku do ukończenia 18. roku życia,
−w wieku do ukończenia 25. roku życia – w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole,
do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki lub w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole wyższej – do końca roku akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki; - Posiadanie przez ucznia statusu osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub opuszczającej pieczę zastępczą, o której mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- Posiadanie przez ucznia statusu dziecka pozbawionego całkowicie, częściowo lub okresowo opieki rodzicielskiej;
- Wychowywanie się w rodzinie niepełnej;
- Pobieranie przez jedno z rodziców/opiekunów prawnych (w okresie zasiłkowym obejmującym miesiąc rozpoczęcia udziału w projekcie) świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i wobec którego, w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia;
- Posiadanie przez ucznia doświadczenia migracji.
Każdy z Uczestników może wziąć udział w jednym szkoleniu w ramach realizowanego projektu.
1. W jednym ze szkoleń informatycznych/ cyfrowych, ukierunkowanych na nabycie, rozwinięcie kompetencji cyfrowych :
A1: KOMPETENCJE CYFROWE – WYBRANE TEMATY RAMY DigComp 2.2,
A2: GRAFIKA KOMPUTEROWA,
A3: PROGRAMOWANIE STRON WWW.
W przypadku wspierania kompetencji cyfrowych, wykorzystany zostanie standard kompetencji cyfrowych na podstawie aktualnej na dzień ogłoszenia naboru wersji ramy „DigComp”.
Tryb realizacji: 60 godzin dydaktycznych/ grupa, średnio 2-4 godziny/ spotkanie.
2. W szkoleniu ukierunkowanym na nabycie, rozwinięcie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości tj.:
B1: SZKOLENIE Z PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
W przypadku wspierania kompetencji z przedsiębiorczości wykorzystane zostaną Zalecenia Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG) (2018/C 189/01).
Tryb realizacji: 24 godziny dydaktyczne/ grupa, średnio 2- 4 godziny/ spotkanie.
[*Ostateczny program i zakres wsparcia zostanie dostosowany do potrzeb/ możliwości Uczestników Projektu/ każdej z grup, będzie zgodny z wynikami diagnozy potrzeb przeprowadzonej na etapie rekrutacji do projektu].
Zajęcia będą realizowane w 12-osobowych grupach.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Efekty projektu
Efektem projektu będzie wsparcie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną- projekt zakłada rozwijanie kompetencji cyfrowych i z przedsiębiorczości.
Niniejszy projekt realizuje temat działań nr 2 określony w Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 (część szczegółowa), tj. upowszechnianie istniejących oraz opracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań na rzecz rozwoju umiejętności podstawowych i przekrojowych oraz zawodowych dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Projekt odpowiada na potrzeby i problemy grupy docelowej, zidentyfikowane na obszarze jego realizacji.
Celem interwencji EFS+ jest wspieranie równego dostępu do dobrej jakości włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji. Wsparcie w projekcie będzie obejmować w szczególności wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z obszarów wiejskich oraz z rodzin o niskim statusie społeczno-ekonomicznym, przy zapewnieniu braku stygmatyzacji.
Trwałość rezultatów projektu zostanie zachowana m.in. poprzez wyższe kompetencje uczestników, które są niezbywalne i będą wykorzystane na dalszych etapach kształcenia i zwiększą szanse edukacyjno- zawodowe uczniów. Projekt przyczyni się także do eliminacji stereotypów dot. płci i niepełnosprawności m.in. dzięki używaniu przez trenerów języka wrażliwego na płeć i niepełnosprawność i pokazywanie uczniom „niestandardowych dla danej płci” ścieżek rozwojowych.
Wpływ rezultatów w postaci wyższych kompetencji uczniów przyczyni się do zmiany wizerunku obszarów marginalizowanych jako tych, w których świadczona edukacja jest niskiej jakości, a uczestnicy dzięki realizacji projektu będą mieli szansę na zmianę w przyszłości swego statusu społeczno-ekonomicznego. Ponadto Lubelski Ośrodek Samopomocy będzie kontynuował działania dotyczące edukacji młodzieży w postaci szkoleń/zajęć dodatkowych do końca VI.2025r.
Projekt zakłada komplementarność wsparcia z konkretnym projektem finansowanym ze środków Unii Europejskiej, ze środków krajowych lub innych źródeł zrealizowanym przez beneficjenta. W szkoleniach realizowanych w ramach projektu zostaną wykorzystane doświadczenia/ materiały wypracowane w ramach projektu „Edukacja przyszłości w Nałęczowie” realizowanego przez Lubelski Ośrodek Samopomocy w partnerstwie z Zespołem Szkół nr 2 w Nałęczowie oraz Puławskim Parkiem Naukowo-Technologicznym Sp. z o.o. z siedzibą w Puławach, w ramach RPO WL 2014-2020, Priorytetu 12 Edukacja, kwalifikacje, kompetencje, Działania 12. 4 Kształcenie zawodowe, w ramach którego odbywały się m.in. zajęcia dla uczniów z zakresu: projektowania stron www, grafiki komputerowej i programowania w języku JAVA;
Do realizacji zajęć zostaną wykorzystane zasoby dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.
W przypadku tworzenia materiałów (w tym e- materiałów), aplikacji lub narzędzi informatycznych, nie będą one powielały już istniejących i planowanych do stworzenia na poziomie krajowym materiałów, aplikacji i narzędzi, spełniając równocześnie standardy ZPE (aktualne na dzień ogłoszenia naboru), tak aby była możliwość ich publikacji na ZPE.
Wartość projektu: 295 200,00 złotych
Dofinansowanie projektu: 265 680,00 złotych
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 250 920,00 złotych
Wkład własny: 29 520,00 złotych
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu!
BIURO PROJEKTU:
LUBELSKI OŚRODEK SAMOPOMOCY
ul. Grodzka 14 , 20-112 Lublin
tel.: 507 153 337
Pliki do pobrania:
Załącznik nr 1. Formularz rekrutacyjny.
Zaświadczenie potwierdzające status ucznia szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego.
